Sztandar Biblijny nr 195 – 2004 – str. 74

PYTANIA BIBLIJNE

„ŻYDOWI NAJPIERW”

      Pytanie: Proszę o wyjaśnienie wyrażenia „Żydowi najpierw” w Rzym. 1:16? Czy to nie wskazuje na Boską stronniczość?

      Odpowiedź: Rozważmy najpierw drugie pytanie. Stronniczość sugeruje faworyzowanie pewnej osoby czy strony ponad inną lub szczególne upodobanie czy sympatię do kogoś lub czegoś. Jednakże stronniczość może być przejawiana sprawiedliwie lub niesprawiedliwie.

      Bóg jest Bogiem sprawiedliwości. Pismo Święte mówi nam, że sprawiedliwość jest podstawą Jego tronu (Ps. 89:15). Niektórzy fałszywie twierdzą, że dlatego Bóg jest zmuszony do traktowania wszystkich swych stworzeń dokładnie tak samo. Jednak Jego urząd Stworzyciela i Żywiciela swych stworzeń udziela Mu prawa darzenia łaską niektórych ze swych stworzeń ponad innych (Rzym. 9:21). Boska stronniczość lub przychylność, nigdy nie jest przejawiana wbrew Jego sprawiedliwości.

ŻYDZI WYRÓŻNIENI

      Pismo Święte uczy, że Bóg faworyzuje Żydów w wyznaczonych okresach, a fakty potwierdzają ten wniosek:

      * Amos 3:2: „Tylko was samych poznałem ze wszystkich rodzajów ziemi.”

      Bóg stwierdza tutaj, że podczas Wieku Żydowskiego On uznawał jedynie naród żydowski (1845 lat, od 1813 przed Chr. do 33 roku po Chr.), a narodom pogańskim w tym okresie pozwolono podążać własnymi drogami. Chociaż później w Wieku Ewangelii Żydzi jako naród przestali istnieć (okres tej samej długości 1845 lat, od 33 do 1878 roku), to od Kongresu Narodów w Berlinie w 1878 roku, łaska coraz bardziej do nich powraca.

     * Rzym. 3:1, 2: Jaką korzyść ma Żyd? Wielką z każdej miary: Głównie dlatego, że im zostały powierzone wyrocznie Boże” (KJV).

      Ten werset wskazuje na wielką korzyść narodu żydowskiego – w otrzymaniu przez nich Starego Testamentu, czasami określanego jako „Zakon i Prorocy.” Słowo Boże miało ich przygotować na przyjęcie Chrystusa, ich Mesjasza, w pierwszym adwencie.

     * Rzym. 11:28: „Co do Ewangelii, oni są nieprzyjaciółmi na waszą korzyść, lecz co do wybrania są umiłowani przez wzgląd na ich ojców” (KJV).

      Apostoł podaje tutaj powód szczególnego Boskiego postępowania wobec Żydów. To nie było z powodu ich wrodzonej wartości, lecz z powodu obietnicy uczynionej przez Boga patriarchom – Abrahamowi, Izaakowi, Jakubowi, Mojżeszowi i innym, o czym mówi Ps. 45:17; Żyd. 11 .

      Powracając do Rzym. 1:16 rozważmy, co znaczy wyrażenie „Żydowi najpierw”:

     * Wszystkie Boskie błogosławieństwa zaczynają się od Żydów. Im najpierw była udzielona sposobność otrzymania obietnic i korzyści Przymierza Abrahamowego.

     * Żydzi żyjący w czasie pierwszej obecności naszego Pana, jako pierwsi mieli sposobność stania się członkami Kościoła Chrystusowego – duchowymi Izraelitami. Przez 3 i ½ roku po Pięćdziesiątnicy ta oferta była otwarta wyłącznie dla nich.

     * Nowe Przymierze (antytyp Starego Przymierza Zakonu) zostanie najpierw zawarte z narodem izraelskim, dając im sposobność otrzymania początkowych błogosławieństw Nowego Przymierza podczas przyszłego Pośredniczącego Panowania Chrystusa (Jer. 31:31).

BÓG PATRZY NA SERCE

      Należy zaakcentować, że Bóg nie wyróżnia wszystkich Żydów po prostu dlatego, że są Żydami według ciała. Rzym. 2:28, 29 mówi: „Albowiem nie ten jest Żydem, który jest Żydem na jawie, ani to jest obrzezka, która jest na jawie na ciele; ale który jest w skrytości Żydem, i obrzezka serca, która jest w duchu, nie w literze, której chwała nie jest z ludzi, ale z Boga.”

      Ten werset mówi nam, że Bóg patrzy szczególnie życzliwie na tych Żydów, którzy zachowują obietnice Przymierza Abrahamowego i którzy usiłują spełniać Zakon według najlepszych swych zdolności. Naturalni Żydzi, którzy stracili nadzieję w obietnice, są uważani przez Boga za pogan. To nie oznacza dla nich kompletnej zguby, ponieważ w czasach restytucji, pod prowadzącą ręką Mesjasza, zarówno Żydzi jak i poganie będą hojnie błogosławieni (Dz.Ap. 3:19-21).

poprzednia stronanastępna strona