Sztandar Biblijny nr 194 – 2004 – str. 58

PYTANIA BIBLIJNE

ZMARTWYCHWSTANIE „SPRAWIEDLIWYCH” I „NIESPRAWIEDLIWYCH”?

      Pytanie: W Dziejach Apostolskich 24:15 czytamy: „Mając nadzieję w Bogu, że będzie, którego i oni czekają, zmartwychwstanie i sprawiedliwych, i niesprawiedliwych.” Jak mamy rozumieć, że zarówno „sprawiedliwi” jak i „niesprawiedliwi” mają zmartwychwstać?

      Odpowiedź: W dosłownym tłumaczeniu, ostatnie zdanie z Dziej. 24:15  czytamy: „Nastąpi zmartwychwstanie zarówno sprawiedliwych jaki niesprawiedliwych.” Przed greckimi wyrazami przetłumaczonymi jako „sprawiedliwi” i „niesprawiedliwi” brakuje przedimka określonego.

      Słowo zmartwychwstanie jest tłumaczeniem greckiego słowa anastasis, które oznacza pełne, kompletne podniesienie z warunków śmierci do warunków doskonałego życia.

      Jak możemy zharmonizować nasz tekst z innymi wersetami Pisma Świętego, które oświadczają, że tylko usprawiedliwieni osiągną doskonałość życia? Wśród przykładów mamy Ew. Jana 3:36: „Kto wierzy w Syna, ma żywot wieczny; ale kto nie wierzy Synowi, nie ogląda żywota, lecz gniew Boży zostaje nad nim.” Inny przykład to Dz. 3:23: „I stanie się, że każda dusza, która by nie słuchała tego proroka, będzie wygładzona z ludu.”

      Odpowiadamy, że Apostoł nie oświadcza, iż wszyscy sprawiedliwi i niesprawiedliwi zostaną udoskonaleni. On odnosi się do sprawiedliwych i niesprawiedliwych obecnego czasu. Sprawiedliwi to ci, którzy są „usprawiedliwieni przez wiarę” i jeśli oni okażą się wierni warunkom swego powołania, będą mieć udział w zmartwychwstaniu sprawiedliwych. Niesprawiedliwi, to niewierzący, o których Apostoł Paweł mówi, że nie uwierzyli, ponieważ bóg tego świata (szatan) zaślepił ich umysły (2Kor. 4:4).

ZMARTWYCHWSTANIE SPRAWIEDLIWYCH

      Ci, którzy są przyjemni Bogu przez praktykowanie wiary i poświęcenia się Jemu, i którzy są posłuszni prowadzeniu przez Jego Słowo, ducha i opatrzności, są przez Niego przyjęci, niezależnie od tego czy żyli podczas Wieku Ewangelii czy w czasie wcześniejszych wieków wiary. Abraham, Izaak, Jakub, prorocy i inne mniej znane jednostki – niektórzy z nich są wspomniani w Liście do Żydów 11 – umarli z wiarą. Bóg oświadcza, że oni otrzymają „lepsze zmartwychwstanie” oraz, że On był zadowolony z ich wiary (Żyd. 11:35, 39). Ich zmartwychwstanie będzie oznaczać, że oni zostaną wzbudzeni jako doskonałe ludzkie istoty, podczas gdy świat będzie potrzebował wielu lat, aby osiągnąć ludzką doskonałość w Wieku Tysiąclecia.

      Podczas Wieku Ewangelii Bóg rozwija jednostki z różnych klas wiary, niektóre z nich otrzymają ludzki poziom, inne poziom duchowy, a jeszcze inne będą na najwyższym duchowym poziomie – w naturze Boskiej.

ZMARTWYCHWSTANIE NIESPRAWIEDLIWYCH

      Inna ogólna grupa, ci, których Bóg nie może zaakceptować obecnie, to nieusprawiedliwieni. Wielu z nich jest szanowanymi, moralnymi ludźmi, lecz ponieważ brakuje im wiary, oni nie są godni „zmartwychwstania sprawiedliwych.” Śmierć Jezusa dokona ich uwolnienia z przekleństwa ojca Adama. Oni powrócą z hadesu, grobu, ze stanu śmierci, lecz ich wzbudzenie będzie zaledwie początkiem ich zmartwychwstania – ich powstawaniem do doskonałego życia. Niektórzy z nich zostaną wzbudzeni tylko po to, aby później umrzeć ponownie, z powodu braku akceptacji Boskich warunków błogosławienia.

      Tysiącletnie pośredniczące panowanie Chrystusa i Kościoła jest zarezerwowane dla zmartwychwstania świata. Pracą tego wieku będzie otwieranie niewidzących oczu, otwieranie głuchych uszu i rozpowszechnianie wiedzy o Bogu na całej ziemi (Izaj. 35:5; 11:9). Tysiącletni proces zmartwychwstania będzie trwał, aż wszystkim zostanie udzielona sposobność zyskania wszystkiego, co zostało utracone przez Adama. Pod koniec Wieku Tysiąclecia zmartwychwstanie posłusznych stanie się faktem dokonanym. Jedynymi wyjątkami będą ci, którzy przez osobiste i dobrowolne odrzucenie Boga i Jego miłosiernego zbawienia przez Chrystusa, odmówią spełnienia tych łaskawych warunków. Tylko tacy będą skazani na wtóra śmierć i będą obwiniać jedynie samych siebie (Jer. 31:29, 30). Spodziewamy się, że oni będą stanowić niewielką mniejszość.

      TE SAME CIAŁA W ZMARTWYCHWSTANIU?

      Pytanie: Czy w zmartwychwstaniu będziemy mieć te same ciała, w których umarliśmy?

poprzednia stronanastępna strona