Sztandar Biblijny nr 193 – 2004 – str. 42
PYTANIA BIBLIJNE
PODJĘCIE KRZYŻA
Pytanie: W Ew. Mateusza 16:24 czytamy, „Tedy rzekł Jezus do uczniów swoich: Jeśli kto chce iść za mną, niechajże samego siebie zaprze, a weźmie krzyż swój, i naśladuje mię.” Kiedy Jezus wypowiedział te słowa, czy Jego uczniowie rozumieli, co On miał na myśli przez wyrażenie „weźmie krzyż swój”?
Odpowiedź: Krzyż jest definiowany jako pionowy słup z poprzecznym elementem niedaleko wierzchołka, na którym dokonywano egzekucji skazanych osób w dawnych czasach. Ukrzyżowanie jest określane jako akt egzekucji na krzyżu.
Krzyże były używane przez Asyryjczyków i Persów do wystawiania głów wrogów państwa czy zdegradowanych przestępców nad bramą wjazdową do miasta. Później używano ich do krzyżowania wrogów stanu jako formy kary śmierci. Grecy i Rzymianie początkowo stosowali krzyżowanie do karania niewolników, lecz w I wieku używano go wobec wrogów państwa, chociaż obywatel mógł być ukrzyżowany jedynie na mocy dekretu cesarza. Krzyżowanie było publicznym widowiskiem wstydu i Rzymianie coraz częściej stosowali go jako ostrzeżenie przed przestępstwem. W czasach Jezusa krzyżowanie było powszechnym widokiem i uczniowie niewątpliwie byli z nim zaznajomieni. Przed samym ukrzyżowaniem ofiara była zmuszana do niesienia krzyża za jego poprzeczną część, na miejsce egzekucji.
JAK JEZUS UCZYŁ NIESIENIA KRZYŻA
Kiedy Jezus uczył swoich uczniów, On często czerpał lekcje z rzeczy, które uczniowie dobrze znali. Wiedząc, że byli zapoznani z krzyżami i krzyżowaniem, Pan użył symbolicznego wyrażenia „weźmie krzyż swój” i podobnych wyrażeń, aby wpoić im pewną lekcję (zob. także Mat. 10:38; Mar. 8:34; Łuk. 9:23; 14:27). Nasz tekst (Mat. 16:24) mówi o trzech różnych aspektach chrześcijańskiego życia. Druga część „weźmie krzyż swój”, opisuje tę część życia chrześcijanina, która wiąże się z podporządkowaniem jego własnej woli pod wolę Pana w służbie, szczególnie wśród utrapień i innych niepomyślnych doświadczeń. Krzyż jest stosownym symbolem pokazującym jak samowola jest przecinana przez Boską doskonałą wolę, pobudzając posłuszną jednostkę do poddania się Boskiej woli. Wiersz, Poprzeczna i Równoległa, z naszej książki Poems of Dawn dobrze to wyraża:
Wola, dążąca poprzecznie do Twojej
Tym samym tworzy z nią krzyż;
Twa prawa wola prosto i spokojnie przecina
Pychę, marzenia i nieczystość.
Uczniowie Jezusa dowiedzieli się o „niesieniu krzyża” podczas Jego ziemskiej służby, z Jego nauk oraz obserwując Go w Jego doświadczeniach związanych z „niesieniem krzyża.” Oni nie mogli uzyskać pełnego zrozumienia tego dotąd, dopóki oni także nie położyli swego życia w ofierze i nie przechodzili przez własne doświadczenia „niesienia krzyża.” Takie doświadczenia są szczególnie zamierzone przez Pana w celu wzmocnienia, zrównoważenia i udoskonalenia charakteru.
JEZUS PODWYŻSZONY
Pytanie: W Ewangelii Jana 12:32 czytamy, „A ja jeśli będę podwyższony od ziemi, pociągnę wszystkich do siebie.” Co w tym wersecie oznacza wyrażenie naszego Pana „podwyższony”?
Odpowiedź: Podstawową myślą jest niewątpliwie ukrzyżowanie naszego Pana – Jego podniesienie na krzyżu, jako wielkiej ofiary za grzech na korzyść „wszystkiego świata” (Jana 12:33; 1Jana 2:2). To na skutek tej ofiary wszystkie błogosławieństwa, które Bóg zamierzył i obiecał, ostatecznie spłyną na wszystkich ludzi. Dopóki zadośćuczynienie za grzech nie zostało uczynione, nie można było nawet rozpocząć żadnego działania, które ostatecznie uwolniłoby ich od wyroku śmierci, pod którym się znajdowali.
Podwyższenie naszego Pana było symbolizowane przez miedzianego węża zawieszonego przez Mojżesza na pustyni (4Moj. 21:9; Jana 3:14, 15). Przez patrzenie na niego, Izraelici, pokąsani przez ogniste węże, byli uleczeni – ilustrując jak świat ludzkości, zraniony przez grzech, zatruty i umierający, może zyskać życie przez wiarę w Odkupiciela, opartą na Jego wielkiej ofierze za grzech – Jego okupowej ofierze za całą ludzkość (zob. Sztandar Biblijny czerwiec 2002, s. 69, Nehustan, odnośnie węża miedzianego).
DRUGORZEDNE ZNACZENIE
Drugorzędną myślą tego wersetu jest, że posłuszeństwo naszego Pana w złożeniu swego życia jako ofiary za grzech, bezpośrednio doprowadziło do Jego wywyższenia do mocy i wielkiej chwały. Apostoł mówi: „Dlatego też Bóg nader Go wywyższył, i darował mu imię, które jest nad wszelkie imię; aby w imieniu Jezusowym wszelkie się kolano skłaniało,… a wszelki język aby