Sztandar Biblijny nr 192 – 2004 – str. 26
PYTANIA BIBLIJNE
WCZESNY I PÓŹNIEJSZY DESZCZ
Pytanie: Jakie znaczenie ma „deszcz wczesny” i późniejszy deszcz” u Joela 2:23?
Odpowiedź: Joel 2:23 mówi: „Weselcie się dzieci Syjonu i radujcie się w PANU, Bogu waszym; gdyż ześle wam wczesny deszcz z umiarem i sprawi, że zstąpi dla was deszcz, deszcz wczesny, i deszcz późniejszy pierwszego miesiąca” (KJV).
Deszcz w tym wersecie odnosi się do Prawdy Słowa Bożego (Jan 17:17). 5Moj. 32:2 jest związana z tym tematem: „Kropić będzie niczym deszcz nauka moja, popłynie niczym rosa mowa moja, jak drobny deszcz na delikatne zioła, i jak ulewa na trawę”(KJV). W symbolicznym języku ten werset pięknie pokazuje, że łatwiejsze prawdy („drobny deszcz”) są dla niedojrzałych, a bardziej trudne prawdy („ulewa”) dla dojrzałych.
Psalm 72:6 podaje tę samą myśl: „On zstąpi niczym deszcz na skoszoną trawę; jak ulewny deszcz skraplający ziemię” (KJV). „On” w tym wersecie odnosi się do Chrystusa (Jezusa i Jego Kościoła). W symbolach biblijnych trawa przedstawia ludzkie istoty (Izaj. 40:6-8; 1Piotra 1:24). Oni zostali skoszeni przez przekleństwo, a gwałtowne gorąco doświadczenia ze złem parzy ich. W naturze trawa ożywa i zaczyna odrastać po deszczu. Podobnie, Prawda zstępująca od Chrystusa w Tysiącleciu, spowoduje, że ludzkość ścięta przez wyrok śmierci i spalona przez doświadczenie ze złem, zostanie ożywiona i odrodzi się przez proces restytucji (Dz.Ap. 3:19-21). Zraszanie ziemi ulewnym deszczem obrazuje twardsze prawdy, które spowodują, że społeczeństwo wyda wtedy owoce.
WCZESNY I PÓŹNIEJSZY DESZCZ
„Wczesny deszcz” u Joela 2:23 odnosi się do prawdy Wysokiego Powołania (Filip. 3:14), a „późniejszy deszcz” do prawdy o Restytucji (Dz.Ap. 3:19-21). W wielkim skrócie, Wysokie Powołanie jest wyborczym zbawieniem Kościoła, obejmującym cały proces, przez który ono zostało dokonane. Restytucja jest procesem, przez który świat ludzkości zostanie przywrócony do obrazu Bożego, który Adam utracił dla siebie i całej rasy.
Kiedy oba rodzaje deszczu miały padać w tym samym czasie? Odpowiadamy: przy końcu Wieku Ewangelii. Zarówno prawda o wysokim powołaniu, jak i prawda o restytucji, a szczególnie ta druga, przez wiele lat były wielkim błogosławieństwem dla oświeconego ludu Bożego i są nim nadal.
WIELKA SUSZA I DESZCZ
Pytanie: 1 Królewska 17 mówi o suszy trwającej trzy i pół roku, po której nastąpił wielki deszcz. Czy susza i deszcz ma symboliczne zastosowanie?
Odpowiedź: Te wydarzenia miały miejsce w czasie panowania króla Achaba nad Izraelem. On był złym królem, który doprowadził lud izraelski do bałwochwalstwa (1Król. 16:29-34). Za pośrednictwem Eliasza Pan upomniał Achaba i krnąbrny naród oraz zesłał im suszę i wynikający z niej głód, jako karę za ich grzechy.
Pan zawarł szczególne przymierze z narodem izraelskim na Górze Synaj, gdy dał im Zakon. Zgodnie z tym przymierzem, posłuszeństwo narodu wobec Boga gwarantowało im ziemskie błogosławieństwa i dobrobyt, natomiast nieposłuszeństwo sprowadzało karania takie, jak udręki, głód i epidemie.
MISJA ELIASZA
Eliasz poszedł do Samarii, stolicy kraju i przedstawił się królowi jako Pańskie narzędzie mówcze lub Jego reprezentant. To było wtedy, gdy on ogłosił zbliżającą się suszę (1Król. 17:1). Chociaż opis z 1 Królewskiej 17 nie mówi o długości okresu suszy, inne wersety podają, że ona trwała 3% roku (zob. Łuk. 4:25; Jak. 5:17).
Po ogłoszeniu suszy Eliasz ukrył się, lecz ostatecznie powrócił do Samarii, aby spotkać się twarzą w twarz z Achabem (1Król. 18:1). Potem nastąpiła konfrontacja Eliasza z 450 prorokami Baala, którzy zostali zabici, gdy się okazało, że byli fałszywymi prorokami (1Król. 18:17-40). Krótko po tym wydarzeniu wystąpiły oznaki deszczu, a potem przyszła ulewa (1Król. 18:45).
ANTYTYP
Czy ta historia ma szersze zastosowanie lub wypełnienie? Tak jak wiele opisów Starego Testamentu ma szersze wypełnienie w Wieku Ewangelii, to samo jest prawdą w tym przypadku. Rozważymy pewne szczegóły:
– Eliasz obrazuje Kościół Wieku Ewangelii w jego roli Boskiego rzecznika reformującego świat.