Sztandar Biblijny nr 185 – 2003 – str. 81

PYTANIA BIBLIJNE

      Pytanie: Jezus powiedział do Saula w drodze do Damaszku, „trudno tobie przeciw ościeniowi wierzgać” (Dz.Ap. 9:5 i 26:14). Co znaczy to wyrażenie?

      Odpowiedź: Dz.Ap. 9:3-8 podają opis uderzenia Saula przez oślepiające światło i wynikającego z niego nawrócenia. W rzeczywistości, ostatniego zdania Dz.Ap. 9:5, które brzmi: „trudno tobie przeciw ościeniowi wierzgać” i pierwszej połowy wiersza 6 nie znajdujemy w najstarszych greckich manuskryptach. Jednakże, kiedy później Apostoł Paweł opowiadał to doświadczenie przed królem Agryppą, On użył tych słów (Dz.Ap. 26:14).

      Aby zrozumieć słowa naszego Pana do Pawła, powinniśmy przestudiować ich znaczenie w języku greckim. Słowo „wierzgać”: zostało przetłumaczone z greckiego słowa laktizo i znaczy wykazywać uporczywy sprzeciw wobec i przeciwstawiać się czyjejś władzy lub przewodnictwu.

      Inne słowo, „oścień”, jest tłumaczeniem greckiego słowa kentron. Synonimicznym określeniem jest ostry kij. W Biblii były to ostro zakończone pręty, zazwyczaj około 2,5m długości, używane głównie do popędzania bydła, chociaż były też skuteczną bronią (Sędz. 3:31). W pewnym sensie słowa mądrości są niczym pręty w tym, że odwołują się do faktów, dowodów i czyjegoś sumienia, i tak czyniąc, pobudzają myśl w kierunku prawdy, sprawiedliwości i świętości (Kazn. 12:11).

NAWRÓCENIE GRZESZNIKÓW A NAWRÓCENIE PAWŁA

      Zazwyczaj myślimy o nawróceniu jako pokucie grzesznika i wejściu w nowe pokrewieństwo z Bogiem przez Chrystusa. Nawrócenie Pawła, chociaż spowodowało ogromną zmianę w jego życiu, miało zupełnie inny charakter.

      On urodził się i został wychowany jako Żyd, w sekcie zwanej Faryzeuszami – sekcie świętości, która była najbardziej dokładna i surowa w stosunku do Boskiego Prawa. Prawdopodobnie on był poświęcony Bogu od czasu swojej młodości i w czasie jego zetknięcia się ze zmartwychwstałym Panem, był gorliwym sługą Boga. Gdyby nie miał uczciwego i szczerego serca, to prawdopodobnie nie zostałby potraktowany w tak cudowny sposób.

      Nawrócenie Pawła było otwarciem oczu jego duchowego zrozumienia na prawdę dotyczącą Jezusa jako izraelskiego Mesjasza i Zbawiciela świata, pogląd, któremu on opierał się przez pewien czas. Chociaż lojalność Pawła wobec Boga pozostała, jego gorliwość została zwrócona w przeciwnym kierunku. Z głównego wroga i prześladowcy wczesnego Kościoła, on (ostatecznie) stał się jego głównym sługą pod zwierzchnictwem Pana.

„SZKODZISZ WYŁĄCZNIE SOBIE”

      Żywa Biblia parafrazuje słowa naszego Pana do Pawła w Dz.Ap. 26:14 w ten sposób, „Saulu! Saulu! dlaczego mnie prześladujesz? Szkodzisz wyłącznie sobie”.

      Saul nie prześladował Jezusa osobiście, lecz pośrednio, przez prześladowanie Kościoła, bo Pan jest w zażyłym związku ze swymi naśladowcami. Czyniąc tak, Paweł działał przeciw sobie, gdyż stanął w opozycji do Pana. Wszelki sprzeciw wobec Pana i prawdy jest skazany na porażkę.

      Możemy być pewni, że Pan nie ingerowałby w życie Pawła, bez wcześniejszego przygotowania go. Jaki był charakter tego przygotowania? Najprawdopodobniej niektóre z tych „ościeni” lub „prętów”, które Pan użył – i z którymi Paweł walczył przez pewien czas – obejmowały jego własną obserwację pięknych chrześcijańskich charakterów tych, których on prześladował. Bez wątpienia, to oddziaływało na jego sumienie i wywoływało niepokój.

      Nie mamy żadnego zapisu dotyczącego szczegółów kontaktów Pawła z chrześcijanami przed jego nawróceniem, z wyjątkiem sytuacji związanej ze śmiercią Szczepana. Paweł, jako członek Sanhedrynu, prawdopodobnie był obecny na procesie Szczepana, gdzie był świadkiem zachowania Szczepana przed jego oskarżycielami. Szczepan widocznie był tak napełniony miłością i radością, że jego twarz jaśniała niczym „twarz anioła” (Dz.Ap. 6:15).

poprzednia stronanastępna strona