Sztandar Biblijny nr 173 – 2002 – str. 83
Jako przykłady przymierzy, których obietnice są uzależnione od wypełnienia pewnych zobowiązań przyjętych przez strony przymierzy (przymierzy dwustronnych) przytaczamy Przymierze Zakonu, lub Mojżeszowe, oraz Przymierze Nowe.
W Przymierzu Zakonu, w którym Bóg i Izrael zawarli wzajemną umowę, Bóg obiecuje, jako strona tego przymierza lub umowy, dać Izraelowi życie, prawo do życia wraz z jego prawami życiowymi, o ile Izrael podporządkuje się naukom, instytucjom, zarządzeniom itd. (Gal. 3:10-12). Izrael jako swoją część przymierza obiecał tego przestrzegać, jeżeli Bóg nagrodzi takie posłuszeństwo życiem wiecznym (2Moj. 24:3; Gal. 3:12; 5Moj. 30:15-20). Te obietnice warunkowe stanowiły Przymierze Zakonu w wąskim znaczeniu.
To, że Przymierze Nowe składa się z obietnic, które Bóg i człowiek złożą sobie nawzajem w Tysiącleciu i po Tysiącleciu na pewnych warunkach, w sposób oczywisty wynika z Ezech. 18:1-24; i te warunkowe obietnice stanowią Przymierze Nowe w wąskim znaczeniu. Oba Boskie przymierza warunkowe są umowami, których warunki wiążą wzajemnie Boga i Izrael (w przypadku Przymierza Nowego objęty jest nim również świat ludzkości).
Przykładem słownego przymierza użytego w drugim, szerszym tego słowa znaczeniu, możemy podać Przymierze Zakonu, składające się nie tylko ze wspomnianych powyżej obietnic warunkowych, ale także z nauk, zarządzeń oraz instytucji i że jako takie zobowiązywały strony przymierza (2Moj. 24:3, 7). W tym znaczeniu przymierze działało przez czterdzieści lat, a pierwsze jego części stanowiły:
• Pewne zarysy Paschy, dane przed opuszczeniem Egiptu;
• Sabat, dany przed dojściem do Synaju;
• Zarysy dane przy Synaju, gdzie była zawarta umowa, przymierze w wąskim znaczeniu; i
„Te zarysy, które były dane po opuszczeniu Synaju, aż do czasu, zanim byli gotowi na wejście do Kanaanu (liczne inne przykłady można znaleźć w Trzeciej, Czwartej i Piątej Mojżeszowej).
BS ’02, 78-81
PYTANIA BIBLIJNE
Pytanie: Co znaczy napomnienie w 1Tym. 2:1, 2, aby modlić się za cywilnymi władzami? Czy to nie sugeruje politycznego poparcia dla polityki, o której się przekonujemy, że jest grzeszna i niemoralna? Werset mówi: „Napominam tedy, aby przed wszystkimi rzeczami czynione były prośby, modlitwy, przyczyny [wspólne błagania – BT] i dziękowania za wszystkich ludzi; za królów i za wszystkich w przełożeństwie będących, abyśmy cichy i spokojny żywot wiedli we wszelkiej pobożności i uczciwości. „
Odpowiedź: Jako chrześcijanie żyjący w tym świecie, jesteśmy poddani „zwierzchnościom” choć nie jesteśmy ze świata (1Kor. 7:31; Rzym. 13:1). Jesteśmy zobowiązani, by żyć uczciwie, jako dobrzy obywatele, oceniając wszystkie błogosławieństwa wolności i dobrobytu, do których mamy prawo jako obywatele.
MODLITWA PAŃSKA
We wzorcowej modlitwie u Mat. 6:9-13, Jezus pomija wstawiennictwo za władców w Jego czasach. W istocie rzeczy, w żadnej z Jego zapisanych modlitw, Jezus nie modlił się za Cesarza, Piłata lub Heroda. Szczególną misją Jezusa było szukanie Jego owiec, pokornych na ziemi – którzy, ogólnie rzecz biorąc, byli skromnego lub włościańskiego stanu i za poszukiwanie których, Jezus został potępiony przez elitę. Proroctwo Izajasza mówi o Nim (Izaj. 61:1; Łuk. 4:18): „Duch PANUJĄCEGO PANA jest nade mną; przeto mię pomazał PAN, abym opowiadał Ewangelię cichym. „
Przez cały okres historii świata Bóg pracuje, powołując i rozwijając swych wybranych w działalności równoległej do świeckich spraw dziejących się wokół nich. Właśnie to równoległe, w dużej mierze niewidzialne dzieło zbawienia, znajduje odzwierciedlenie