Sztandar Biblijny nr 163 – 2001 – str. 67

powietrza z płucami i krwią. Ten proces przebiegający w człowieku nie stanowi żadnego wyjątku. W rzeczywistości dech życia może być w swobodnym przekładzie przetłumaczony na dech żyć. (Porównaj 1Moj. 2:7 z 1Moj. 7:21,22; Kazn. 3:19.). Ten dech życia jest wspólny dla wszystkich stworzeń oddychających powietrzem i to samo wyrażenie jest zastosowane w Piśmie Świętym w powiązaniu ze stworzeniami innymi niż człowiek. Literalne oddanie 1Moj. 2:7 jest następujące: tchnienie żyjącego stworzenia. Rotherham komentuje ten werset w taki sposób: „Być może pierwotnie były to 'żywe istoty’; stąd, wywodząc, jest to 'stan żyjących istot’, 'życie’, chociaż on dodaje przestrogę, że ,jest niebezpieczne budowanie dowodu na liczbie mnogiej”.

NIŻSZE ZWIERZĘTA SĄ TAKŻE DUSZAMI

      W języku hebrajskim następujące ustępy odnoszą się do niższych zwierząt jako dusz, chociaż wersja Króla Jakuba (KJV) zazwyczaj nie tłumaczy słowa nephesh jako ,dusza” w odniesieniu do niższych zwierząt, co zaciemnia ten temat: 1Moj. 1:20, 21,24,30; 2:19; 3Moj. 11:46 (w tych ustępach słowo nephesh, dusza, jest przetłumaczone jako stworzenie, które ma życie, lub żyjące stworzenie); 3Moj 24:18 (w pierwszym zastosowaniu, literalnym, jako dusza zwierzęcia, a w drugim i trzecim zastosowaniu przetłumaczono wierzę za zwierzę”, a powinno być dusza za duszę”); 4Moj. 31:28 („po jednemu” – po jednej duszy, KJV); Przyp. 12:10 (literalnie, dusza jego zwierzęcia); Izaj. 19:10 (nephesh, dusza, jest tutaj przetłumaczone jako „ryby”, a powinno być oddane jako, dusze”). Tak więc wiele razy słowo nephesh jest oddane jako zwierzęta, a tylko w jednym z zacytowanych przykładów przekład KJV oddaje je właściwie jako dusze”, zmuszony do tego przez logiczny związek (4Moj. 31:28), gdyż to wyrażenie odnosi się zarówno do ludzi jak i zwierząt. To mogło doprowadzić tłumaczy tego słowa, przyjmujących z góry błędną opinię na temat natury duszy, do niejasnego użycia słowa nephesh, kiedy miało zastosowanie do niższych zwierząt w znaczeniu duszy, z wyjątkiem jednego przypadku, kiedy byli zmuszeni przez to ścisłe powiązanie do przetłumaczenia tego słowa właściwie.

      Krew, dająca energię życiu, umożliwia funkcjonowanie wszystkich zdolności ciała, umysłu i serca, składających się na osobę – duszę. Adam, człowiek, stal się duszą żyjącą. Zauważ dobrze, że w słowach z 1Moj. 2:7 nie czytamy ,; otrzymał człowiek duszę żyjącą”, jak nauczają liczne kreda wyznaniowe.

DEFINICJA DUSZY

      Biblijny opis tego, co stanowi duszę różni się zasadniczo od teorii na temat natury duszy, którą szatan na początku zaślepił Matkę Ewę (1Moj. 3:4,5). Dusza, według tej samej fałszywej teorii, jest niematerialną duchową istotą, mieszkającą w ciele. Ta dusza, jak głosi teoria, jest przekazywana przy narodzeniu bezpośrednio przez Boga lub jest przenoszona przy spłodzeniu. W śmierci, jak się wierzy, dusza opuszcza ciało i dalej żyje jako duchowa istota w świadomej szczęśliwości lub mękach.

      Prawdopodobnie żadna inna doktryna nie przysłużyła się bardziej niż ta do ukrycia przed ludźmi Planu Bożego, którą Biblia jasno ukazuje jako jeden z elementów potwornego kłamstwa szatana. Przez to kłamstwo on oszukał matkę Ewę, usidlił Ojca Adama w grzechu i w ten sposób stał się mordercą całej ludzkiej rodziny (1Moj. 3:4, 5; Jan 8:44).

      W tym krótkim artykule nie będziemy próbowali obalić wszystkich składników tej fałszywej doktryny szatana, a jedynie pragniemy powtórzyć, że biblijny pogląd na duszę jest taki, że to jest połączenie tchu życia i ciała, które tworzą istotę ludzką lub, jak zauważyliśmy, krowę, psa czy kurczę.

      Z podawanych definicji duszy nie znamy lepszej od tej: Dusza jest istotą czującą – istotą mającą zmysły – posiadającą inteligencję, odczucia i wolę. Wierzymy, że ta definicja, gdy jest właściwie przetłumaczona, zgadza się z każdym zastosowaniem słowa dusza, występującym w Biblii. Rzeczywiście, ci którzy wierzą, że dusza jest istotą duchową, akceptują i stosują tę definicję, która jest definicją słownikową tego wyrażenia, ale zapominają o niej, kiedy stosuje się ją do innych niż człowiek ziemskich czujących istot. Jednak definicja, aby mogła być prawdziwa, musi

poprzednia stronanastępna strona