Sztandar Biblijny nr 156 – 2001 – str. 11
Nadzieja występuje tutaj jako rzeczownik, oznaczając rzecz, której pragniemy i której oczekujemy. Ponadto udajmy się do 1Piotra 3:14, 15; „… Pana Boga poświęcajcie w sercach waszych. A bądźcie zawsze gotowi ku daniu odpowiedzi każdemu domagającemu się od was rachunku o tej nadziei, która w was jest, z cichością i z bojaźnią.”
Widzimy zatem, iż są przynajmniej dwa sposoby użycia słowa nadzieja w Biblii: jako działalność – ta zaleta serca i umysłu, dzięki której pragniemy i oczekujemy przyszłego dobra oraz jako treść tego, czego pragniemy i oczekujemy.
OBIETNICA DANA ABRAHAMOWI
Jesteśmy upoważnieni przez Pismo Święte do skupienia naszej nadziei na tych celach, jakie Bóg wystawił przed nami i które, zaiste, są nam bardzo drogie.
W 1 Mojżeszowej, rozdziale 12, dostrzegamy pełnię bogactwa Przymierza Abrahamowego (wersety 1-3). W tej obietnicy jest siedem zarysów. Uwydatniamy je numerami w kwadratowych nawiasach.
„I rzekł Pan do Abrama: Wynijdź z ziemi twej, i od rodziny twojej, i z domu ojca twego, do ziemi, którąć pokażę. [1] A uczynię cię w naród wielki, i [2] będęć błogosławił, i [3] uwielbię imię twoje, i [4] będziesz błogosławieństwem. [5] I błogosławił błogosławiącym tobie; a [6] przeklinające cię przeklinać będę: i [7] będą błogosławione w tobie wszystkie narody ziemi.”
Siedem wspaniałych obietnic w tym fundamentalnym przymierzu, Przymierzu Abrahamowym – siedem jest Boską cyfrą doskonałości. Na tym przymierzu zostało założone Przymierze Związane Przysięgą.
ZWIĄZANE PRZYSIĘGĄWszechogarniająca obietnica, która jest podstawą dla naszej nadziei jest obietnicą Abrahamową, zapisaną w 1Moj. 12:1-3. Bóg nie tylko rozszerzył Abrahamowi najważniejsze zarysy tej obietnicy, lecz dodatkowo związał je przysięgą (1Moj. 22:16-18). Przymierze związane przysięgą – lub Obietnica – jest często ignorowane. Wydaje się, że wielu chrześcijan nie docenia faktu, iż Bóg będzie błogosławić wszystkie narody ziemi przez wybranych, przez nasienie obietnicy. Przymierze związane przysięgą jest poszerzeniem pierwszej, drugiej i siódmej obietnicy, które Bóg dał w Przymierzu Abrahamowym, jak jest to pokazane w 1. Księdze Mojżeszowej: • „Uczynię cię w naród wielki” (1Moj. 12:2; 22:17, „rozmnożę”) U Izaj. 45:23 (porównaj z Filip. 2:10, 11) jest wzmianka o tym zaprzysiężonym przymierzu. To, iż Bóg sprawi, że wszyscy przyjdą i oddadzą cześć Jego Synowi jest dalszym rozszerzeniem obietnicy błogosławienia wszystkich narodów ziemi. Zobacz także List do Żyd. 6:13-18. Przyszłe błogosławieństwa dla rodzaju ludzkiego będą obejmowały: • Uwolnienie od klątwy i potępienia Adamowego (Rzym. 5:18, 19). |
WSZECHOGARNIAJĄCE PRZYMIERZE
Przymierze Abrahamowe jest wszechogarniającym przymierzem – wypływają z niego wszystkie inne obietnice Boga. Obietnice Przymierza Abrahamowego odnoszą się do tych wszystkich, którzy zostali zaliczeni do nasienia Abrahama – tych wszystkich z wiary.
W tym znaczeniu ma ono ogólne zastosowanie. Pewne zarysy tej pierwotnej obietnicy zostały rozwinięte w tym, co nazywamy Przymierzem Związanym Przysięgą – pierwsza, druga i siódma obietnica – zostały powiększone i rozwinięte w przymierzu, kiedy Bóg związał je swą przysięgą (zobacz „Związane Przysięgą”, na tej stronie).
ZAPOWIEDŹ CZTERECH WYBRANYCH KLAS
Cztery główne klasy rozwinęły się pod Przymierzem Abrahamowym i jego szczególnymi zarysami. Pewne zarysy stosują się