Sztandar Biblijny nr 136 – 1999 – str. 42

OBIETNICA TĘCZY

1 Moj. 9 Rozdział

      8. Tedy rzekł Bóg do Noego, i do synów jego z nim, mówiąc.

      9. A Ja, oto Ja stanowię przymierze moje z wami, i z nasieniem waszym po was.

      10. I z każdą duszą żywiącą, która jest z wami; w ptactwie, w bydle i w każdym zwierzęciu ziemi, które są z wami, ze wszystkich, co wyszły z korabia, aż do każdego zwierzęcia na ziemi.

      11. I postanowię przymierze moje z wami, a nie będzie zatracone więcej wszelkie ciało wodami potopu, i nie będzie więcej potop na skażenie ziemi.

      12. Tedy rzekł Bóg: To jest znak przymierza, który Ja dawam miedzy mną i między wami, i między każdą duszą żyjącą, która jest z wami, w rodzaje wieczne.

      13. Łuk mój położyłem na obłoku, który będzie na znak przymierza między mną, i między ziemią.

      14. I stanie się, gdy wzbudzę ciemny obłok nad ziemią, a ukaże się łuk na obłoku.

      15. Że wspomnę na przymierze moje, które jest między mną i między wami, i między każdą duszą żyjącą w każdem ciele; i nie będą więcej wody na potop, ku wytraceniu wszelkiego ciała.

      16. Będzie tedy łuk on na obłoku, i wejrzę nań, abym wspomniał na przymierze wieczne, między Bogiem i między wszelką duszą żyjącą w każdem ciele, które jest na ziemi.

JEHOWA JEST BOGIEM PRZYMIERZY

      Wszystkie Jego związki ze swoim ludem, od najwcześniejszych czasów, dokonywały się za pośrednictwem przymierza.

      Posługując się zasadą zawierania przymierza wielki Bóg wszechświata okazuje swoją pokorę. Wiążąc swój lud warunkami przymierza Bóg sam się wiąże. Obstając przy tej zasadzie demonstruje On zarówno umiłowanie porządku, jak i dostarcza podstawy ufności tak bardzo potrzebnej do wiary w Niego.

DWA OGÓLNE TYPY PRZYMIERZY

      Przymierze zazwyczaj jest zaliczane do jednej z dwóch kategorii. Ono jest albo (a) warunkowym porozumieniem, kontraktem zawartym pomiędzy dwiema lub więcej stronami (przymierze dwustronne), albo bezwarunkową obietnicą daną przez jedną stronę drugiej stronie (przymierze jednostronne). Przykładem przymierza dwustronnego jest przymierze pomiędzy Bogiem i Izraelem — Przymierze Mojżeszowe. Przykładem przymierza jednostronnego jest obietnica, jaką Bóg dał Abrahamowi. Temat tego numeru — „obietnica tęczy” — jest drugim przykładem przymierza jednostronnego. Obietnica tęczy, czy też przymierze, było pociechą dla Noego i jego rodziny; jej znaczenie dla jego potomków — całej ludzkiej rodziny — jest głębokie.

ZIEMIA PRZED POTOPEM

      W celu lepszego zrozumienia znaczenia i zawiłości przymierza tęczy konieczne jest zrozumienie fizycznego stanu naszej planety przed wielkim potopem. Opis pierwszej Mojżeszowej mówiący, iż istniało „rozpostarcie” (firmament) między wodami pod i nad rozpostarciem (1Moj. 1:6,7), w połączeniu z oświadczeniem, że nie było deszczu (2:4-6 ) prowadzi do rozsądnego wniosku, iż ziemia była otoczona przez jeden lub więcej pierścieni wodnych. Takiego właśnie zdania był Izaak N. Vail. (Na temat Vail’a powiemy więcej w przyszłości).

poprzednia stronanastępna strona