Sztandar Biblijny nr 104 – 1996 – str. 76

roku. Dodając do niego 3/4 roku, otrzymujemy październik 1914 roku.

PIERWSZA WOJNA ŚWIATOWA

      Wielka wojna oficjalnie rozpoczęła się 28 lipca 1914 roku, gdy Austria wypowiedziała wojnę Serbii. Do 4 sierpnia Rosja, Francja i Brytania były w stanie wojny z Austrią i Niemcami. Dzierżawa pogan wygasła wraz z początkiem wojny okopowej na jesieni 1914 roku, co wielce osłabiło chrześcijaństwo, zniszczyło wiele ludzi i wielu cieszących się dobrą opinią. Wojna okopowa utrwaliła linie walki i stworzyła wokół tego konfliktu atmosferę desperacji. W ten sposób, oraz przez wojnę jako taką, która objawiła pustkę chrystianizmu w chrześcijaństwie, rozpoczęło się rozpadanie władzy pogan (i trwałe wzmacnianie się narodu żydowskiego). (Niektóre zarysy tej historii podaliśmy w naszym BS, nr 714 w artykule pt. „Dom Izraela będzie błogosławiony”).

      Znaczenie 1914 roku zostało, co ciekawe, podkreślone w książce pt. „Nadszedł czas” napisanej w 1889 roku. Na stronie 98 autor, C. T. Russell, podaje o Izraelu:

     „nie ma powodu oczekiwać ich narodowej reorganizacji wcześniej, jak w 1914 roku, u kresu ich „siedmiu czasów”, 2520 lat. Jednak w miarę jak ten długi okres ich narodowego karania przybliża się do końca, możemy zauważyć wyraźne znaki tego, że nieurodzajne drzewo figowe [narodowy Izrael] jest bliskie wypuszczeniu pąków, co dowodzi, że kończy się zimowy czas zła i że zbliża się tysiącletnie lato, które w pełni przywróci im ich obiecane dziedzictwo oraz narodową niepodległość”.

      (Dla pragnących pogłębić ten temat polecamy tomy Nadszedł Czas i Przyjdź Królestwo Twoje).

RÓWNOLEGŁOŚCI 1845 LAT

 KEFEL I MISZNA IZRAELA

      Drugi zestaw dowodów potwierdzających nadejście czasu przywracania do łask i odzyskiwania znaczenia Izraela pochodzi z Izaj. 40:1, 2: „Mówcie do serca Jeruzalemu; ogłaszajcie mu, że się już dopełnił czas postanowiony jego, że jest odpuszczona nieprawość jego i że wziął z ręki Pańskiej w dwójnasób za wszystkie grzechy swoje”.

      Zauważmy wyrażenie „w dwójnasób za wszystkie grzechy swoje”. Na podstawie jakiej sprawiedliwości Izrael mógł być ukarany dwa razy bardziej, niż na to zasługiwał? Takie może być pierwsze wrażenie z pobieżnego przeczytania tego tekstu. Ale nie taka jest jego intencja.

     Hebrajskie słowo kefel przetłumaczone

poprzednia stronanastępna strona