Sztandar Biblijny nr 82 – 1994 – str. 94
którzy staną na górze Syjon z imieniem Ojca wypisanym na czołach. Będą wspomagani przez Lud Wielki, tych, którzy omyli swe szaty we krwi Baranka i zostali zaproszeni na weselną wieczerzę (Obj. 7:9; 19:9).
NACZYNIA Z 2TYM. 2:20
Te dwie klasy oraz inne są pokazane w 2 Tym. 2:20: „W wielkim domu [wielki dom typicznego najwyższego kapłana Aarona (3Moj. 16:6; 4Moj. 17:2, 3; 3:6-9, 17-20) składał się z jego synów oraz trzech typicznych klas Lewitów – Kaatytów, Merarytów i Gersonitów (4Moj. 3:17); podobnie w wielkim domu Jezusa, naszego Najwyższego Kapłana, są odpowiedniki czterech antytypicznych klas] nie tylko są naczynia złote i srebrne [reprezentujące kolejno Maluczkie Stadko i Wielką Kompanię, dwie wybrane klasy w niebiańskiej, niewidzialnej części królestwa Tysiącletniego; por. Mal. 3:3], ale też drewniane i gliniane [reprezentujące kolejno Starożytnych Godnych i Młodocianych Godnych, dwie wybrane klasy w ziemskiej, widzialnej części królestwa Tysiącletniego]; a [oprócz tych czterech wybranych klas będą] niektóre [ze świata ludzkości] ku uczciwości [po Tysiącleciu będą to zbawieni quasi wybrani wierni, wierzący w przymierze i praktykujący sprawiedliwość Żydzi oraz quasi wybrani pogańscy i żydowscy wierni, próbnie usprawiedliwieni chrześcijanie sprzed czasów pośredniczącego panowania – „synowie” restytucji – Iz. 60:4], drugie zasię ku zelżywości [lub mniejszej uczciwości, jak podaje tłumaczenie Moffata: „niektóre do zwykłego użytku”; zbawieni nie wybrani restytucjoniści – „córki” restytucji]”.
Zwróćmy uwagę na spadającą wartość materiału, od złota (najbardziej cennego) do srebra, drewna, gliny itp. l tak po Małym Okresie wielki dom Pana składać się będzie z wyżej wymienionych sześciu zbawionych klas: Maluczkiego Stadka, Wielkiej Kompanii, Starożytnych Godnych, Młodocianych Godnych, quasi wybranych i nie wybranych.
GARNCARZE FORMUJĄ NACZYNIA JAK CHCĄ
Apostoł pyta: „Izali lepianka rzecze lepiarzowi: Przeczżeś mię takim uczynił?” Apostołowi chodzi o to, że glina, czy to uformowana przez garncarza jako naczynie ku czci większej lub mniejszej, nie ma żadnego prawa się skarżyć. Cokolwiek garncarz zrobi z gliną będzie to dla gliny zaszczytem. Bez jego siły i zręczności nigdy nie byłaby niczym innym jak gliną; uczynienie z gliny naczynia ku większej lub mniejszej czci jest prawdziwym błogosławieństwem.
A zatem ogromna większość ludzkości (którą Pan zajmie się w wieku Tysiąclecia i która będzie kształtowana przez zarządzenia i prawa królestwa Tysiącletniego do ludzkiej doskonałości według zasad restytucji) nie będzie miała żadnego powodu narzekać czy szemrać na wielkiego Boskiego Garncarza, iż nie stanowi wybranych naczyń o najwyższej czci i wyróżnieniu – że nie należała do wybranego Kościoła powołanego w tym wieku do stanowiska Oblubienicy Chrystusa i współdziedzica wraz z Nim w Jego królestwie.
Wprost przeciwnie: ludzkość będzie miała wszelkie powody do wdzięczności. Pismo Święte wskazuje też, że ostatecznie każde kolano się zegnie, i każdy język wyzna chwałę Boga, Jego dzieła łaski, prawdy i restytucji. Mówi ono, iż ostatecznie, gdy plany wielkiego Garncarza zostaną całkowicie zrealizowane, każde stworzenie w niebie i na ziemi będzie oddawało chwałę i wdzięczność, cześć, panowanie, majestat i moc Temu, który siedzi na stolicy oraz Barankowi (Obj. 7:12; 5:12, 13).
Ten wielki Dzień Tysiącletni i jego wielkie dzieło kształtowania ludzkości według planów wielkiego Stwórcy, pod wieloma względami będzie odmienny od obecnego wieku. Celem zapobieżenia doznawania przez każdą osobę trudnych doświadczeń, wielki przeciwnik szatan zostanie związany na tysiąc lat, aby aż do końca tysiąca lat nie mógł zwodzić narodów. Kruszenie, upokarzanie i przygotowywanie ludzkiej gliny na tę wspaniałą epokę odbywa się obecnie, gdy siły zła (przez panowanie grzechu i śmierci) sprawiają, że cała ludzka rodzina cierpi, wzdycha, tak że apostoł mówi o świecie jako o „wzdychającym stworzeniu”, „wespół wzdychającym i wespół bolejącym”, „oczekującym objawienia synów Bożych” (Rzym 8:19, 22).
___________________
koło garncarskie
Koło garncarskie to obracający się dysk, na którym z gliny można uformować naczynia, wazony i inne kuliste kształty. Współczesne koło napędzane jest silnikiem lub kołem ciężarowym, które jest umieszczone w podstawie urządzenia i obraca się pod wpływem naciśnięcia stopą garncarza. Wśród najstarszych urządzeń mechanicznych pierwsze modele koła, napędzane ręcznie toumettes, czyli stoły obrotowe pochodzą z około 3250 r. p. n. e. z Bliskiego Wschodu. W Chinach podobne koła były stosowane przed drugim tysiącleciem p. n. e. W starożytnej Grecji takie obrotowe stoły były tak duże i ciężkie, że po nadaniu im dostatecznego pędu przez pewien czas obracać się same. Koło napędzane stopą zaczęto powszechnie stosować dopiero znacznie później, np. w Egipcie dopiero w czasach dynastycznych około 300 r. p. n. e.
____________________
SYNOWIE BOŻY ZDEJMĄ KLĄTWĘ
Objawienie synów Bożych oznacza objawienie w chwale naczyń ku uczciwości, jakie Pan przygotował dla swego Maluczkiego Stadka – Kościoła. Gdy oni