Sztandar Biblijny nr 180 – 2003 – str. 22

CIEKAWOSTKI ….

      Towarzystwo energetyczne w Australii zamierza zbudować najwyższą na świecie, wolno stojącą budowlę. Wieża słoneczna o wysokości 1.000 metrów byłaby ponad dwa razy wyższa od obecnego najwyższego budynku na świecie – the Canadian National Tower w Toronto. Budowla ma być wzniesiona w głębi australijskiego buszu, w odległym okręgu Buronga, w Nowej Południowej Walii. Projekt, wspomagany przez australijski rząd, jest częścią ogólnoświatowej kampanii wspierającej stosowanie energii odnawialnej. Wieża byłaby w stanie zgromadzić energię wystarczającą do zaopatrzenia w elektryczność 200.000 domów, a tym samym zapobiec emisji ponad 700.000 ton gazów cieplarnianych, które w przeciwnym razie zostałyby uwolnione do atmosfery z elektrowni wykorzystujących węgiel lub ropę.

      Proponowana wieża jest projektem niemieckim i ma być pokryta olbrzymim szklanym dachem o rozpiętości 7 kilometrów. Promienie słoneczne będą ogrzewać powietrze pod szklanym dachem, tworząc prąd wstępujący umożliwiający zasysanie powietrza przez 32 turbiny. Turbiny będą wytwarzać energię przez całą dobę. W celu ostrzegania samolotów, na szczycie budowli zostaną zamontowane bardzo intensywne światła. Zakończenie projektu jest spodziewane na 2006 rok.

      – Brytyjskie Radio (BBC)

PYTANIA BIBLIINE

      Pytanie: Jakie jest znaczenie przypowieści o synu marnotrawnym (Łuk. 15:11-32)?

     Odpowiedź: Sceneria tej przypowieści pokazuje cel, jaki miał nasz Pan, aby ją podać. U Łuk. 15:1, 2 czytamy, że celnicy i grzesznicy przybliżali się, aby Go słuchać, ,i szemrali Faryzeuszowie i nauczeni w Piśmie, mówiąc: Ten grzeszniki przyjmuje i je z nimi”. W tej przypowieści Jezus wskazuje na wrogą postawę, jaką wykazywali faryzeusze względem celników i grzeszników, co mogło zaważyć na ich własnym udziale w Królestwie.

      Jeżeli chodzi o interpretację, to ojciec przedstawia Boga, a dwaj synowie – dwie główne grupy, na jakie dzielił się naród żydowski (w. 11): (1) starszy syn obrazuje takich jak faryzeusze i saduceusze, którzy pozostali lojalni względem Boga przynajmniej w zewnętrznych wyznaniach oraz wysiłkach, które stwarzały pozory przestrzegania prawa; i (2) młodszy syn przedstawia zwykłych ludzi, którzy w ogólności nie przestrzegali tak ściśle zasad religijnych. Ci ostatni nadużywali swoich przywilejów i możliwości jako członkowie narodu żydowskiego i spadkobiercy Boskich obietnic. Żyjąc natomiast jedynie z dnia na dzień, zaspokajali swoje własne pragnienia a ponieważ nie starali się żyć pobożnie oczerniano ich, nazywając celnikami i grzesznikami (ww. 12-16).

      Młodszy syn przedstawia takich grzeszników, uznających swoją degradację, czujących żal za grzechy i pragnących powrotu do harmonii z Bogiem – żeby pewnego razu znaleźć się znowu w domu Ojca (ww. 17-19). O Jezusie prorokowano: „Trzciny nałamanej nie dołamie, a lnu kurzącego się nie dogasi” (Izaj. 42:3; Mat. 12:20). On zaprasza i zachęca takie obciążone jednostki, mówiąc: „Pójdźcie do mnie wszyscy, któżyście spracowani i obciążeni, a ja wam sprawię odpocznienie” (Mat. 11:28). On przypomina im, że Bóg nie pogardza złamanym i skruszonym sercem (Ps. 34:19; 51:19).

MARNOTRAWNEMU WYBACZONO

      Obecnie przechodzimy do pięknego wersetu pokazującego, jak ojciec, kiedy ujrzał młodszego syna, gdy ten był jeszcze w pewnej odległości, i czując dla niego współczucie wybiegł mu naprzeciw, chwycił w ramiona i ucałował. Dostrzegamy tutaj chęć Niebiańskiego Ojca do uczynienia kroku naprzód w kierunku skruszonego grzesznika i gotowego do wybaczenia mu (w. 20).

poprzednia stronanastępna strona