Sztandar Biblijny nr 156 – 2001 – str. 10
TRZY RZECZY NIEZBĘDNE DO ZWYCIĘSTWA
Nadzieja, Cierpliwość w Utrapieniu i Modlitwa Trzy Rzeczy Niezbędne do Zwycięstwa
NADZIEJA
„W nadziei się weselący, w ucisku cierpliwi, w modlitwie ustawiczni” – Rzym 12:12.
Albowiem nadziejemy zbawieni. A nadzieja widoma nie jest nadzieją; bo co Jęto widzi, przecz się tego spodziewa? Ale czego nie widzimy, tego się spodziewamy i tego przez cierpliwość oczekujemy – Rzym. 8:24, 25.
DEFINICJA NADZIEI
Czym jest nadzieja?
Ważne jest, byśmy mieli poprawną definicję wszystkiego, co chcemy jasno zrozumieć. Pewna dobra definicja brzmi: „zaleta serca, dzięki której pragniemy i oczekujemy przyszłego dobra.” Musimy mieć zarówno pragnienie,ya i oczekiwanie. Zbadajmy tę kwestię dalej, korzystając z jednej lub dwóch ilustracji.
Przypuśćmy, iż pewien człowiek został skazany na śmierć za morderstwo. A teraz przypuśćmy, iż jest niewinny i jego przyjaciele wiedzą, że jest niewinny – został skazany na podstawie dowodów poszlakowych. Jednakże jego przyjaciele wyciągają na światło dzienne dalsze dowody poszlakowe, które wskazują na to, iż nie jest on winny i że został niesprawiedliwie skazany. Kontynuują swoje poszukiwania aż znajdują tego, który popełnił to przestępstwo i który ostatecznie się do niego przyznaje. I co teraz?
Udają się do prokuratora, który mówi: „No cóż, jeśli się myliłem i nowe dowody przemawiają na jego korzyść i mamy przyznającego się do winy prawdziwego winowajcę, opowiadam się za wypuszczeniem go na wolność.”
Następnie udają się do gubernatora stanu, do ławy przysięgłych, do sędziego – wszyscy przychylni są sprawie wypuszczenia na wolność tego człowieka. Teraz więc odwiedzają swego przyjaciela w więzieniu i podają mu dobrą wiadomość. Naturalnie on pragnie wyjść na wolność, ale teraz także oczekuje wyjścia na wolność.
Następnie rozważmy innego człowieka, podobnie oskarżonego i skazanego na śmierć. Jego przyjaciele przystępują do działania. Jednakże im więcej dowodów odkrywają, tym bardziej się wydaje, że ich przyjaciel jest winny. Tak więc przychodzą do niego z tą wiadomością. Wszystkie dowody poszlakowe wskazują na jego winę. Czy on ma nadzieję? No cóż, on oczywiście pragnie uwolnienia, ale go nie oczekuje.
Obydwie ilustracje odnoszą się do wyzwolenia. Obecnie rozważymy taką ilustrację, która odnosi się do egzekucji.
Załóżmy, że w odniesieniu do egzekucji skazaniec, oczywiście, jej nie pragnie, on jej oczekuje. I tak on nie ma żadnej nadziei.
W naszej pierwszej ilustracji wystąpiły zarówno pragnienie, jak i oczekiwanie. W drugiej było pragnienie, ale nie było oczekiwania. W trzeciej oczekiwanie, ale nie pragnienie. Tak więc tylko w pierwszym przypadku była prawdziwa nadzieja w tym znaczeniu, w jakim jej tu używamy.
BIBLIJNA NADZIEJA
„Dar z łaski Bożej jest żywot wieczny” (Rzym. 6:23). Czy mamy nań nadzieję? O tak, mówicie, iż go pragniecie. Czy go oczekujecie? O tak, mówicie, że chcecie życia wiecznego i oczekujecie go opierając się na Słowie Bożym, iż po śnie w śmierci nastąpi przebudzenie i życie wieczne. Nasz werset nawet zachęca nas, byśmy radowali się w tej nadziei.
Istnieją dwa sposoby, jakimi Słowo nadzieja jest używane w Biblii, jak i w potocznej mowie. Używamy tego słowa jako czasownika i rzeczownika. Zastanówmy się nad dwiema ilustracjami w Biblii. W Psalmie 31:24, w języku angielskim, jest ono użyte w formie czasownikowej: „Zmacniajcie się a posili Bóg serca wasze wszyscy, którzy nadzieję macie w Panu.”
Odnosi się to do czynności serca, które pragnie i oczekuje. My pragniemy, my oczekujemy – tym sposobem mamy nadzieję.
Następnie w Liście do Żyd. 6:17-19: „. . . Bóg chcąc dostatecznie okazać dziedzicom obietnicy nieodmienność rady swojej, uczynił na to przysięgę, Abyśmy przez dwie rzeczy nieodmienne, (w których niemożebne, aby Bóg kłamał) warowną pociechę mieli, my, którzyśmy się uciekli ku otrzymaniu wystawionej nadziei, Którą mamy jako kotwicę duszy …”
____________________
”Adaptacja wykładu wygłoszonego przez profesora Raymonda G. Jolly’ego, Redaktora Sztandaru Biblijnego od 1950 r. do 1979 r.