Sztandar Biblijny nr 155 – 2001 – str. 3

Izrael używał rozmaitych trąb, z różnych materiałów. Następujące słowa są wypisem z nowego ilustrowanego biblijnego słownika Nelsona:

      Trąbka zrobiona z metalu lub kości wytwarzała falę głosową powietrza prawie dwie stopy długą. Ta krótka fala dała temu instrumentowi wysoki, przenikliwy dźwięk. Ton tej trąby widocznie mógł być regulowany (2Kron. 5:12).

      4Moj. 10:1-10 szczegółowo opowiada o Boskich instrukcjach udzielonych Mojżeszowi, aby zrobił trąby ze srebra, w celu ogłoszenia Jego nakazu i zapewnienia zwycięstwa w bitwie. Zdaje się, że te dwie trąby przedstawiają Boskie Słowo i Ducha, pobudzające lud Boży do pewnych czynów. To, że one są typem jest widoczne z tego, że były częścią Zakonu i zarządzeń, dotyczących Przybytku, a że te zarządzenia były typiczne jest widoczne z Listu do Żydów, rozdziały 9; 10 .

PRZYKŁADY Z PISMA ŚWIĘTEGO

      Pewna liczba wersetów Pisma Świętego przywodzi na myśl, że trąba symbolizuje posłannictwo, a ich brzmienie symbolizuje proklamację jakiegoś posłannictwa:

      • Ta trąba, która długo brzmiała podczas inauguracji Przymierza Zakonu przedstawia proklamowanie Prawdy przez siódmą trąbę, mającą związek z inauguracją Nowego Przymierza (2Moj. 19:13, 16, 19).

      • Siedmiu kapłanów, którzy „trąbili w trąby”, gdy Jerycho było otoczone (Jozue 6:4-9, 13, 16, 20), przedstawia to samo, co siedmiu aniołów z trąbami z Obj. 8:2-6, a ich trąbienie przedstawia to samo, co siedmiu aniołów trąbiących w swoje trąby, które reprezentują proklamację posłannictwa siedmiu aniołów.

      • Gedeon trąbiąc w swoją trąbę (Sędziów 6:34) jest typem na naszego Pana ogłaszającego w obecnym wieku posłannictwo Ewangelii. A kiedy Gedeon oraz jego 300 trąbiło w swoje trąby podczas pierwszej bitwy (Sędziów 7:16-22), przedstawiają naszego Pana oraz wierne Maluczkie Stadko głoszące posłannictwo przeciwko tzw. Boskiemu prawu władców, kleru i arystokracji od 1914 do 1916 roku.

SYMBOLOGIA TRĄB

      Chociaż Mojżesz otrzymał rozkaz zrobienia dwóch trąb, on widocznie tę pracę powierzył rzemieślnikom, Besaleelowi i Acholijabowi, wspomaganym przez swych towarzyszy (patrz 2Moj. 31:1-6).

      Besaleel jest typem naszego Pana w jego zdolności rozwijania Kościoła i jego wszystkich stosownych nauk. Acholijab przedstawia członków siedmiu gwiazd, użytych przez Pana jako specjalnych pomocników w rozwijaniu Kościoła i jego nauk. Ich pomocnicy przedstawiają antytypicznych wyuczonych w sprawach Królestwa i wynoszących ze skarbu rzeczy nowe i stare. Ci uczeni składali się z generalnych i specjalnych pomocników członków siedmiu gwiazd (Mat. 13:52).

      Owe trąby były urobione ze srebra, co znaczyło, że one były posłannictwem Prawdy. Srebro tutaj symbolizuje Prawdę. A to, że były zrobione z jednej bryły przedstawia dwie rzeczy:

      1. Ze one pochodzą z tego jednego źródła Prawdy, z Biblii, ze Słowa Bożego (Jan 17:17; 2Tym. 3:15-17) i

      2. Ze one są we wzajemnej harmonii jako części harmonijnej całości (Izaj. 8:20; 2Piotra 1:19-21).

      Mojżesz robiący te dwie trąby jest typem na naszego Pana, rozwijającego dwa posłannictwa Wieku Ewangelii. Wnioskujemy, że z powodu nacisku położonego na te trąby (one się pojawiły w pierwszej części 4 Mojżeszowej), są one posłannictwem o zbawieniu człowieka – Restytucji (przypisanej i aktualnej) oraz posłannictwem Boskiego zbawienia – Wysokiego Powołania.

      Te dwie doktryny wypływają z Okupu – ofiary Pana Jezusa i podstawy Boskiego Planu. Bez Okupu, zbawienie członków rodu Adamowego na jakimkolwiek poziomie istnienia jest niemożliwe. Te dwie doktryny także zapowiadała Pieśń Mojżesza (Restytucja) i Pieśń Baranka (Wysokie Powołanie) (Obj. 15:3).

RESTYTUCJA – PIEŚŃ MOJŻESZA

PIERWSZA TRĄBA

      Doktryna o Restytucji streszczona w Dz.Ap. 3:19-21 oznacza:

poprzednia stronanastępna strona