Sztandar Biblijny nr 177 – 2002 – str. 124
upieczone z dorodnej mąki, ofiarowane Panu, były oznaką pełniejszego zbioru ziarna, lecz także zostały nazwane „pierwiastkami” (3Moj. 23:15-17). Duchowe wypełnienie tego święta można dostrzec w wydarzeniach Dnia Pięćdziesiątnicy, zapisanych w 2 rozdziale Dziejów Apostolskich, kiedy pierwsze dojrzałe ziarna zebrane z narodu żydowskiego, „pierwiastki stworzenia jego” (Jak. 1:18) otrzymały namaszczenie duchem świętym, a fundamenty Kościoła Chrystusowego zostały położone.
Święto Namiotów było ośmiodniowym świętem żniwnym, podczas którego ludzie mieszkali w tymczasowych „namiotach” zbudowanych z gałęzi drzew i liści. Nazwane również „świętem zbiorów” było obchodzone w siódmym miesiącu, Tiszri, kiedy żęcie zostało zakończone. Zasadniczo było to święto rolnicze, lecz miało także związek z historią, będąc upamiętnieniem wędrówki przez pustynię, kiedy lud mieszkał w namiotach (3Moj. 23:33-43). Jako kulminacyjne święto roku, następujące po uroczystych ofiarach Dnia Pojednania, Święto Namiotów było najbardziej radosnym wydarzeniem wskazującym na przyszłą radość świata, kiedy wielki Boski cel zostanie spełniony – „aby w rozrządzeniu zupełności czasów w jedno zgromadził wszystkie rzeczy w Chrystusie, i te, które są na niebiesiech, i te, które są na ziemi” (Efez. 1:10).
ŻNIWO ŻYDOWSKIE
Można wyciągnąć wniosek, że nawet w czasie pierwszego adwentu naszego Pana przywrócenie systemu praw izraelskiego roku kościelnego, choć przestrzegane niedoskonale, zapewniało narodowi pewną miarę stabilności, mimo ich poddaństwa następnemu obcemu mocarstwu. Lecz ich spokój wkrótce miał być zrujnowany.
Po proroctwie Jezusa dotyczącym czasu wielkiego ucisku pod koniec wieku, następuje przygnębiające potępienie narodu izraelskiego przez Niego: „Oto wam dom wasz pusty zostanie. … nie ujrzycie mię od tego czasu, aż rzeczecie: Błogosławiony, który idzie w imieniu Pańskim” (Mat. 23:38, 39).
Świadomi tego, że byli włączeni w dzieło żniwa wśród ludzi i przypominając sobie, że Mistrz mówił o przyszłym żniwie przy końcu świata (aion – wieku), którego polem miał być cały świat, uczniowie naturalnie pragnęli wiedzieć więcej. „Kiedy się to stanie, i co za znak przyjścia twego?” (parousia-obecności) (Mat. 24:3).
Odpowiedź naszego Pana odnosi się proroczo do wydarzeń całej chrześcijańskiej ery, a Jego słowa w wersetach 15-22 mają podwójne zastosowanie, literalne do końca Wieku Żydowskiego i symboliczne do końca Wieku Ewangelii. Do roku 70
PLONY GMWobec spodziewanego wzrostu populacji do 9.000.000.000 w ciągu 50 lat, wyżywienie świata wydaje się być zadaniem przewyższającym możliwości. Technologia GM (Genetycznej Modyfikacji) wzbudziła nadzieję w krajach rozwijających się i wielu naukowców w Afryce uważa plony GM jako jedyny sposób, by uniknąć masowego głodu na kontynencie, ponieważ ta technologia może pokaźnie zwiększyć plony. Naukowcy z południowej Afryki użyli nawet genetycznej modyfikacji, aby wprowadzić szczepionkę przeciw cholerze do bananów, ponieważ ta choroba jest specyficzna dla tamtego regionu. Lecz nadal istnieją pewne bariery utrudniające uprawę roślin GM na szeroką skalę. Sektor prywatny nie jest chętny by inwestować w produkty GM, na których skorzystałyby kraje rozwijające się, ponieważ ścisłe przestrzeganie pewnych norm jest kosztowne. Ponadto, w przypadku zwykłego siewu, nasiona są przechowywane od żniw do następnego roku, lecz niektóre przedsiębiorstwa biotechnologiczne w pogoni za maksymalizacją dochodów z inwestycji, stosują restrykcyjne praktyki zmuszając farmerów do kupowania nowych nasion każdego roku, nakładając limity na dobroczynne możliwości nowej technologii. CZY SPOŻYWANIE ŻYWNOŚCI GM JEST BEZPIECZNE?Jak dotąd nie ma żadnej pozytywnej odpowiedzi. Działacze, którzy są zdecydowanie przeciwni genetycznej modyfikacji w każdej formie, rozsiewają poważne wątpliwości co do jej wartości i bezpieczeństwa wśród społeczeństw zachodniego świata. W wyniku tego konsumenci bojkotują żywność GM i zmuszają producentów do usuwania jej ze swoich produktów. Te obawy dotarły do Trzeciego Świata i farmerzy organizują protesty, zakazując upraw roślin GM i odmawiając importu genetycznie zmienionych nasion. Szczytowym punktem tych protestów było historyczne posiedzenie Organizacji Światowego Handlu w Seattle w 1999 roku, kiedy 100.000 demonstrantów zebrało się by stawić opór globalnemu zasięgowi korporacyjnej władzy, włączając w to komercyjne wykorzystywanie inżynierii genetycznej, które usiłuje osiągnąć zysk przez narzucanie niechętnemu światu plonów GM. |