Sztandar Biblijny nr 108 – 1997 – str. 10

WERSET NASZEGO GODŁA NA 1997 ROK

„Każ słowo Boże, nalegaj w czas albo nie wczas” (2Tym. 4:2)

      Prawie 100 lat minęło odkąd br. Paul S. L. Johnson objął stanowisko pastora w kościele luterańskim w Columbus, w stanie Ohio. Podczas owego inauguracyjnego nabożeństwa (w sierpniu 1899 roku) kościół użył owego wersetu jako podstawy głównego tematu. Profesor z tego samego seminarium, w którym studiował br. Johnson, był również głównym kaznodzieją. Gdy Bóg później otworzył br. Johnsonowi oczy, aby zrozumiał pod jakim względem te doktryny, które on wówczas podtrzymywał, nie były w harmonii ze Słowem Bożym, porzucił kościół luterański. A kiedy potem ten sam profesor spotkał się z br. Johnsonem, nie chciał nawet spojrzeć na niego.

      Poglądy br. Johnsona od tego czasu poszerzyły się bardzo, bowiem wówczas kazanie profesora stanowiło dlań szczyt doskonałości. Wiele w tym artykule rozwinięto z wykładów i artykułów br. Johnsona z lat wcześniejszych. Włączono też wiele dodatków, szczególnie z pism br. Johnsona. Niektóre myśli przyjęto od br. Russella.

      Z jednego punktu widzenia Słowo jest posłannictwem, wypowiadanym pierwotnie przez usta (Izaj. 1:20; 40:5; 45:23). W Ps. 45:2 Boskie przymioty sprawiają, iż On jest doskonałym autorem. Jego językiem jest Biblia jako produkt pióra „prędkiego pisarza”. Jego wargi przedstawiają Prawdę (Ps. 63:6). U Sof. 3:9 jest odniesienie do warg Bożych i czystego języka. Natomiast obie wargi w Biblii są pieśniami Starego Testamentu (Pieśń Mojżesza) i Nowego Testamentu (Pieśń Baranka) w Ps. 90; Obj. 5:9; 15:3.

      Przez „Słowo” nie rozumiemy świeckiej prawdy, jak matematyka, nauka, astronomia. Wielu naucza „Słowa” innych rzeczy, takich jak podniesienie społeczne, prawa obywatelskie, uzdrowienie moralne itp. Bóg poszerzył nasz pogląd na to czym rzeczywiście jest Słowo. Odnosi się ono do zawartości Biblii, a my wierzymy, że wszyscy chrześcijanie zgodzą się z tą definicją. (Teraz jest zgoła powszechne przeglądanie książek na temat komputerów lub innych zagadnień, mających w tytule słowo „Biblia”, dając w ten sposób do zrozumienia, iż ta publikacja jest najbardziej skompletowanym autorytetem na ten szczególny temat. Jest to zbezczeszczone użycie słowa, które dla chrześcijan zyskało znaczenie „pojemnika” Słowa Bożego).

SIEDMIORAKI PODZIAŁ SŁOWA

      Słowo Boże można podzielić na doktryny, przykazania, proroctwa, napomnienia, obietnice, historie i typy, jako jego części składowe. Te siedmiorakie nauki są np. przedstawione przez siedem duchów w Obj. 1:4; 3:1; 4:5; 5:6.

      Myślimy, że doktryny są dla nas najważniejsze. Chociaż niektórzy nie zgadzają się z tym zaszeregowaniem. Ogólnie biorąc, oni czują, że Kazanie na Górze wystarcza do zbawienia każdego. Gdyby to było prawdą, to Bóg z pewnością nie potrzebowałby dać więcej. Wierzymy, że doktryny są najważniejsze, ponieważ one zawierają główne, centralne, myśli Słowa Bożego. Te myśli obejmują (1) doktrynę o Bogu, (2) doktrynę o Jezusie -przedludzkim, ludzkim i po ludzkim, (3) doktrynę o Duchu Świętym jako Boskiej mocy i usposobieniu, (4) doktrynę o stworzeniu, (5) doktrynę o Boskim prawie, (6) doktrynę o przymierzach, (7) doktrynę o upadku człowieka i dozwoleniu na zło, (8) doktrynę o okupie, będącym ośrodkiem wszystkiego, (9) doktrynę o wysokim powołaniu, włączając pokutę, wiarę, poświęcenie, (10) doktrynę o restytucji, drugim przyjściu, wzbudzeniu zmarłych, dniu sądu, wtórej śmierci itd.

      Z wymienionych nauk wypływają podrzędne nauki, jak na przykład o Wielkiej Kompanii, Starożytnych i Młodocianych Godnych, Poświęconych Obozownikach Epifanii, Quasi-wybranych, nie wybranych itd.

      Następnie mamy także część etyczną – przykazania Słowa Bożego. Te z kolei skupiają się na rozwoju niższych uczuć w wyższe uczucia.

      Ponadto mamy obietnice – są to głównie przymierza, Przymierze Abrahamowe, Przymierze Potwierdzone Przysięgą itd. W Przymierzu Potwierdzonym Przysięgą są zawarte obietnice dla wszystkich sześciu zbawionych klas.

      Czwartą częścią Słowa są napomnienia, włączając ograniczenia, strofowania itd.

      Piątą częścią są proroctwa, które obejmują wielką część Słowa, szczególnie Stary Testament.

poprzednia stronanastępna strona