Sztandar Biblijny nr 30 – 1988 – str. 53
EWANGELIA „W ŁUPINIE ORZECHA”
„Albowiem nie. chroniłem się, żebym wam nie miał oznajmić wszelkiej rady Bożej” (Dz.Ap. 20:27). „Tylko niektórzy są, co was turbują, i chcą wywrócić Ewangelią Chrystusową… Ale choćbyśmy i my, albo Anioł z nieba opowiadał wam Ewangelię mimo tę, którąśmy wam opowiadali niech będzie przeklęty” (Gal. 1:7-9).
Greckie słowo „euaggellion” – polski odpowiednik „ewangelia” – znaczy radosna nowina, dobra nowina, dobra wiadomość. Biblia mówi o niej jako o „ewangelii Boga”, „ewangelii Chrystusa”, „ewangelii królestwa”, i często po prostu „ta ewangelia”.
Wielu z głoszących tę Ewangelię nie rozumie jej jednak w całej pełni. W rezultacie niektórzy świadomie inni nieświadomie ją wypaczają. Wielu wierzących w Ewangelię i głoszących ją niewiele wie o bogactwie tej chwalebnej nowiny. Prawdopodobne jest, że będą oni zwiedzeni lub już zostali zwiedzeni przyjmując i wierząc w którąś z tych tak zwanych Ewangelii, które są o wiele bardziej ograniczone i całkiem inne od prawdziwej radosnej nowiny podanej z Boskiej inspiracji w Boskim Świętym Słowie.
Możemy wiele wybaczyć naszym przodkom z ciemnych wieków z powodu ich niewiedzy i błędnej informacji, kiedy to Biblia była „księgą zakutą w łańcuchy”. Jednak w obecnym czasie oświecenia, gdy powstało wiele tłumaczeń Biblii i gdy jest ona tak łatwo dostępna (Dan. 12:4), nie ma wiele na usprawiedliwienie niewiedzy i wypaczonych poglądów u każdego, kto zajmuje się tym ważnym tematem. Mając brzmiącą nam w uszach klątwę Apostoła Pawła (Gal. 1:6-9), widzimy jak ważną rzeczą jest, abyśmy nauczyli się i głosili jedynie prawdziwą Ewangelię, pełną Ewangelię, prawdziwą Dobrą Nowinę Świętego Słowa – „Ewangelię łaski Bożej” (Dz.Ap. 20:24), „hojne błogosławieństwo Ewangelii Chrystusowej” (Rzym. 15:29), „Ewangelię królestwa” (Mat. 4:23).
Wielu z tych, którzy twierdzą, że głoszą pełną Ewangelię, w rzeczywistości uczy wąskiego wycinka ograniczonej Ewangelii, zanieczyszczonej błędami „ciemnych wieków”, w której miłość Boga została zawężona.
Istnieje pewna liczba cytatów biblijnych, które pomogą nam jasno i właściwie zrozumieć, czym jest ta błogosławiona nowina Ewangelii przedstawiona w Biblii, jedynej pewnej podstawie naszej wiary (1Kor. 2:5; 2Tym. 3:16,17; 2Piotra 1:19), Wydaje się, że fragmenty te mniej więcej streszczają myśl Ewangelii, podając ją w krótkiej, zwięzłej i rzeczowej formie – „w łupinie orzecha”, tzn. w wielkim skrócie. Zamierzamy kilka z nich tu omówić. Wybraliśmy sześć znamiennych cytatów biblijnych i zajmiemy się nimi kolejno w każdym z oddzielnie zatytułowanych rozdziałów. Zaczniemy od Listu do Gal. 3:8, który jest związany z przymierzem potwierdzonym przysięgą pomiędzy Bogiem i Abrahamem.
kol. 2
EWANGELIA GŁOSZONA ABRAHAMOWI
„A upatrzywszy to Pismo, iż z wiary Bóg usprawiedliwia pogan, przedtem opowiedziało Abrahamowi, iż w tobie będą błogosławione wszystkie narody” (Gal. 3:8; 1Moj. 12:3; 22:16-18).
Niektórzy spodziewali się pewnie, że nowina Ewangelii znajduje się jedynie w Nowym Testamencie, ale werset ten poucza nas, że była ona głoszona już wcześniej Abrahamowi, że Ewangelia ta, owa „dobra nowina” zwiastowała, iż przez niego i przez jego nasienie (szczególnie przez Chrystusa i Jego Kościół, główne nasienie – Gal. 3:16, 29) błogosławione będą wszystkie narody. Bowiem według Pisma Świętego, Bóg da rzeczywiste usprawiedliwienie (uczyni sprawiedliwymi i doskonałymi) poganom, łącznie ze wszystkimi chętnymi i posłusznymi niewybranymi – nie przez niewiedzę, ale „przez wiarę”, co pozwala wnioskować, że wszyscy oni przyjdą do znajomości Prawdy (Izaj. 11:9; 1Tym. 2:4).
Nie było celem Boga, by zbawić lub podjąć próbę zbawienia świata w czasach Abrahama. Ustanawiając swoje wielkie potwierdzone przysięgą przymierze z Abrahamem, Bóg w bardzo zwięzłej formie podał swój chwalebny plan zbawienia świata. W ten sposób ujawnił On Ewangelię „w łupinie orzecha”, tzn. w wielkim skrócie, a była to dobra nowina dla Abrahama, a przez niego i jego nasienia dla „wszystkich narodów ziemi”.
Niektóre z błogosławieństw wypływających z tego przymierza należały jedynie do Abrahama a niektóre odnosiły się do jego nasienia (1Moj. 12:1-4; 22:16-18). Wyrażenie „gwiazdy niebieskie”, niebieskie nasienie, odnosi się do Jezusa i Kościoła Pierworodnych (Żyd. 12:23), a wyrażenie „piasek na brzegu morza” oznacza ziemskie nasienie.
Te obietnice przymierza są sumą wiedzy na temat wielkiego Boskiego „planu wieków”; dlatego też Apostoł Paweł nazywa je Ewangelią w Liście do Galatów 3:7-9, 16, 29. Gwarantują one, że: (1) Abraham i jego nasienie będą obficie błogosławieni, (2) we właściwym czasie będą wykonywać pracę błogosławienia innych i (3) dzieło błogosławienia obejmie całą rodzinę ludzką, żyjącą i umarłą.
Podobnie, przymierze Abrahama stanowi Biblię w kilku słowach – w łupinie orzecha. Cała Biblia jest wypracowaniem, potwierdzeniem i rozwinięciem tego przymierza; i chociaż